De gemeente Giessenlanden vroeg ons een beeldmerk met visie te ontwerpen
Zo deden we het
De gemeente Giessenlanden heeft een lijn uitgezet die de komende jaren gevolgen heeft voor de gemeente én voor haar inwoners. Een visie met belang dus, die breed gecommuniceerd wordt in kranten, nieuwsbrieven en bijvoorbeeld op websites. Als iets zó belangrijk is, is het verstandig de informatie direct herkenbaar te maken. Daarom werd SQZI gevraagd er een speciaal logo voor te ontwerpen. We hebben twee uitgangspunten genomen: het bestaande gemeentelogo én de inhoud van het visiestuk. Dat gaf volop ingrediënten: de burger centraal, de gemeente die meer facilitair wordt, zelfregulerend vermogen van de gemeenschap… We hebben het allemaal samengevat in een kleurrijke beeldmerk. Die staat voor beweging vooruit, maar ook voor wendbaarheid en overzicht. De vleugel bestaat uit zeven elementen, de zeven dorpskernen van de gemeente Giessenlanden. Deze hebben overlappende kleuren gekregen als verbinding tussen de afzonderlijke elementen, wat zich in samenwerking laat vertalen. De kop van de vogel staat daarnaast symbool voor de gemeente van de toekomst: een organisatie die sturing geeft. U ziet, we hebben erover nagedacht. Maar stiekem vinden we ‘m ook gewoon mooi.
Wat kunt u met een eigen beeldmerk?
Soms is het verstandig iets een eigen gezicht te geven. Een belangrijk project bijvoorbeeld. Of een dag, jubileum of bijeenkomst. Dat kan door er een apart beeldmerk voor te ontwerpen. Zo kwam Koning Willem-Alexander bijvoorbeeld aan zijn (erg mooie!) ‘W’-logo. Iets met een eigen beeldmerk communiceert direct: ik ben belangrijk. Pas het echter niet té vaak toe, want als alles een eigen logo krijgt, ontstaat een wirwar en verliest ieder individuele beeldmerk juist zijn kracht. Tweede tip is dat u het beste logo´s kunt laten ontwerpen die in lijn van uw bedrijfslogo liggen. Daarmee versterkt u uw huisstijl en positionering. Derde tip? Bel Bianca van de Koppel. Die kan u nog véél meer over goed scorende logo´s vertellen!
Deel dit bericht: